W pierwszej odsłonie Graciarni pokażę Wam Escorta pick-upa, escorta combi-vana i ecorta RS Turbo. A, żeby nie było nudno na koniec wjedzie hybryda Focusa ze Sierrą. O czym jest Graciarnia i dlaczego? Czy będą tylko Escorty, czy także porządne samochody? Dokąd to wszystko zmierza? Na część z tych pytań być może odpowiadam w poniższym tekście.
Graciarnia
Pisanie artykułów jest dość czasochłonne. I powinno takie być, żeby przedstawić w nich rzetelną wiedzę. Ale między artykułami dzieje się dużo rzeczy, które chciałoby się pokazać Wam, ludziom śledzącym RiPowe publikacje. Generalnie krótkie wrzutki, żeby tylko coś pokazać do tej pory pojawiały się tylko na facebooku i w relacjach na instagramie.
Jednak od kilku lat coraz bardziej ciąży mi korzystanie szczególnie z tego pierwszego, dlatego już kilka razy próbowałem przerzucić drobne treści na własną domenę. I Graciarnia to właśnie jeden z efektów tejże sytuacji. Nie wiem czy to pierwszy i ostatni odcinek, czy początek czegoś większego. Chciałbym pod tym tytułem pokazywać Wam ciekawe samochody wystawione na sprzedaż. I tutaj przy okazji prośba do Was. Jeżeli znajdziecie coś ciekawego to podrzucajcie, chętnie wykorzystam w następnych odcinkach.
Bantam
Zacznijmy w Afryce Południowej. Ten rejon nie kojarzy się szczególnie motoryzacyjnie, a można tam znaleźć kilka ciekawych modeli. Jednym z przykładów tamtejszego rynku jest produkowany lokalnie Ford Escort Bantam Leisure. Pierwsza generacja Bantama bazowała na Escorcie trzeciej generacji, potem był facelift bazujący na MK 4. Druga generacja Bantama bazowała na Mazdzie 323, zaś trzecia generacja to w istocie Fiesta piątej generacji. Proste, prawda?
W listopadzie na facebookowej stronie Chevin Specialist Vehicles pojawiło się ogłoszenie z dwukolorowym Bantamem bazującym na Escorcie MK4 z 1989 roku. Cena wywoławcza 8495 Funtów. Wóz dostępny na wyspach. Oni to jednak mają świra na punkcie Fordów. Zresztą taką przednią kanapę wrzuciłbym do swojego Escorta! LINK
RS Turbo combi van
Zostajemy na wyspach brytyjskich, ale już nie z Fordem afrykańskim a takim, którego nigdy nie było. Ktoś tutaj wziął trzydrzwiowego Escorta MK4 combi van i wsadził całą mechanikę oraz wnętrze z tylną kanapą z RS Turbo. Dodam, że mechanika z RS Turbo to nie jest coś co dostaniecie na każdym rogu. Mi bardziej podobałaby się wersja o charakterze dostawczym, ale co kto lubi. Jazda na tylnej kanapie bez bocznych okien musi być ciekawym doświadczeniem.
Cena wywoławcza 15,995 funtów. Rocznik 1986, ma ważny przegląd. LINK
1.6 RS Turbo
Dla porównania tak wygląda oryginalny Escort MK4 RS Turbo z 1990 roku. Tym razem wóz jest niemodyfikowany i posiada wartość kolekcjonerską w bardziej uniwersalnym tego słowa znaczeniu. Czterocylindrowy doładowany motor o pojemności 1.6 litra generował około 130KM. Niby nie wiele, ale w tak lekkim aucie robiło to robotę na początku lat dziewięćdziesiątych.
Cena 20 000 funtów. LINK
Focus Cosworth
Na koniec tej sekcji coś nowego, chociaż tak naprawdę to nie. Focus RS MK1 to rasowy przednionapędowy hot hatch, który z godnością kultywował tradycję Fordowskich RSów. Jednak nie dla każdego była to idealna konstrukcja. A co zrobić, żeby poprawić Focusa? Wygląda na to, że trzeba sięgnąc po starsze modele. I tak na płycie podłogowej Sierry Cosworth powstał Focus RS Cosworth 4×4.
Jak widać Ford mógł ubierać podwozie Sierry nie tylko w nadwozie z Escorta, ale również jego następcy czyli Focusa. Piękna sztafeta pokoleniowa. Ciekawe jestem jak to jeździ i przede wszystkim ile waży.
Wóz wystawiono za 25 000 funtów. LINK
I to by było na tyle! Spodziewajcie się więcej kompaktowych materiałów na RiP. Spokojnie dłuższe teksty też będą. No i nie zapominam o Hot Rodowych klimatach. Na wszystko przyjdzie czas i pora.
A jeżeli znajdziecie ogłoszenie z ciekawym samochodem, to chętnie je tutaj pokażę jako ciekawostkę dla innych. Oczywiście bardzo chętnie wrzucę coś z Polski. A może ktoś przez RiP znajdzie swój nowy stary wóz?
MSK